Autorretrato © 2024

Tom Correia nasceu em Salvador, Bahia. Escritor-fotógrafo com formação em Jornalismo e Especialização em Escrita e Criação pela Unifor*, tem trajetória híbrida que envolve projetos em Literatura e Fotografia de rua. Além de idealizador e editor da revista Laroyê, foi Diretor do Livro e Leitura da Fundação Pedro Calmon e curador de duas edições do Festival Literário Nacional · Flin e da Festa Literária Internacional de Cachoeira · Flica. Com participação em diversas coletâneas, é autor dos livros de contos Clube dos niilistas [semifinalista do prêmio Oceanos, 2021], Ladeiras, vielas & farrapos [2015], Sob um céu de gris profundo [2011] e Memorial dos medíocres [prêmio da Fundação Casa de Jorge Amado para autores inéditos, 2002]. Participou de residência artística no Instituto Sacatar [Itaparica, 2015] e no Hangar [Lisboa, 2017], onde desenvolveu uma série que resultou no fotolivro UnBlack Lisbon [2020] abordando a invisibilidade do negro na fotografia portuguesa. Este trabalho foi selecionado pelo 2º Colóquio de Fotografia da Bahia, pela Incubadora de Publicações Gráficas da RV Cultura e Arte e convidado para a exposição coletiva "Olhares transversos" na Roberto Alban Galeria.
[*] Conclusão prevista: 2024.2
* * *

Tom Correia was born in Salvador, Bahia. Writer-photographer with a degree in Journalism and a Specialization in Writing and Creation from Unifor [in progress], he has a hybrid trajectory that involves projects in Literature and Street Photography. In addition to being the creator and editor of Laroyê magazine, he was Director of Books and Reading at Fundação Pedro Calmon and curator of the National Literary Festival and also of the International Literary Festival of Cachoeira. Having participated in several collections, he is the author of the short story books Nihilists Club [semi-finalist for the Oceanos Prize, 2021], Slopes, alleys & tatters [2015], Under a deep gray sky [2011] and Mediocre's memorial [Foundation House of Jorge Amado Award for unpublished authors, 2002]. He participated in artistic residencies at Instituto Sacatar [Itaparica, 2015] and Hangar [Lisbon, 2017], where he developed a project that resulted in the photobook UnBlack Lisbon [2020], a series that addresses the invisibility of black people in Portuguese photography. This work was selected by the 2nd Bahia Photography Colloquium, by the Graphic Publications Incubator of RV Cultura & Arte and invited to a collective exhibition at Roberto Alban Galeria.